PolskiEnglish
Strona Główna |Impressum |Kariera tel.:(+48) 22 440 15 00
creditreform@creditreform.pl
Creditreform Polska Sp. z o.o.
Kontakt 08:00 - 16:00

22 440 15 00

creditreform@creditreform.pl

Jak skutecznie oddziaływać na dłużników?

Procesy windykacyjne są rozłożone w czasie i składają się na nie różnorodne działania, prowadzone przy wykorzystaniu odpowiednio dobranych narzędzi windykacyjnych.

boguslaw-gebarowski-foto-jpgBogusław Gębarowski, Dyrektor Departamentu Windykacji w Creditreform Polska

 

 

 

 

 

 

Bardzo częstym zjawiskiem, od którego zaczynają się problemy finansowe przedsiębiorstw, które w dalszym etapie mogą powodować nasilające się konsekwencje gospodarcze, są zatory płatnicze.  W sektorze przedsiębiorstw, często występuje zjawisko bardzo niebezpiecznych, swoistych „łańcuchowych” zatorów płatniczych: przedsiębiorstwo B nie płaci przedsiębiorstwu C, ponieważ  nie zapłaciło mu przedsiębiorstwo  A. W efekcie tego  przedsiębiorca C nie może zapłacić swoim kontrahentom. Tego typu zjawiska mogą mieć  poważne konsekwencje gospodarcze. Powszechnym działaniem prewencyjnym, zapobiegajacym takiej sytuacji, staje się  monitorowanie płatności. Usługi monitoringu płatności wprowadzane są również do oferty firm windykacyjnych. Monitoring płatności np. faktur, polega na przypominaniu, dyscyplinowaniu platnikow do uregulowania swoich zobowiazań w terminie. Monitoring wpływa bardzo korzystnie na utrzymaniu właściwej dyscypliny płatniczej. Działania monitorujące mają na celu zapewnienie regularności spłat należności, ale także zdyscyplinowanie klientów. Monitoring w istotny sposób ogranicza problem nieregulowanych należności w przyszłości, a dzięki zastosowaniu odpowiednich scenariuszy rozmów, treści pism i maili,  wpływa na zachowanie pozytywnych relacji z dłużnikiem. Już samo zastosowanie procesu monitorowania należności, może znacząco wpłynąć na dyscyplinę płatniczą.
Windykacja polubowna jest przez wielu uznawana za najważniejszy etap całego procesu windykacji. To poprzez właściwe działania na tym etapie, firmy mają możliwość utrzymania relacji biznesowych z klientami, którzy z różnych   powodów aktualnie stracili płynność finansową i nie regulują w terminie swoich zobowiązań. Dziś coraz częściej traktuje się dłużnika jako partnera, szczególnie w relacjach przedsiębiorca – przedsiebiorca, gdzie dłużnik, który obecnie ma problemy z płynnością finansową, po uregulowaniu swoich zobowiazań dalej może być dobrym kontrahentem.   Właściwe podejście, próba znalezienia rozsądnego rozwiązania problemu, ugoda, spłata w ratach, to wszystko może doprowadzić do polubownego załatwienia sprawy. Podobne działania mogą być prowadzone w relacjach przedsiębiorca - konsument. Niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na obustronną wolę zakończenia sprawy na etapie polubownym, jest świadomość dodatkowych kosztów sądowych, które znacząco podwyższają wierzytelność i zarówno przedsiębiorca, jak i konsument starają się zrobić wszystko, aby ich uniknąć.
   Ważnym narzędziem wspierającym procesy windykacyjne są Biura Informacji Gospodarczej. Podmioty te zajmują się gromadzeniem oraz udostępnianiem informacji o konsumentach i podmiotach niebędących konsumentami, którzy nieterminowo regulują swoje zobowiązania. Firmy windykacyjne, w trakcie negocjacji z dłużnikami mogą ich informować o konsekwencjach nie dokonania spłaty poprzez wpis do rejestru niesolidnych płatników prowadzonego przez BIG. Świadomość tych  konsekwencji, w wielu przypadkach zwiększać skłonność dłużników do polubownego zakończenia sprawy zaległych zobowiązań. Rola i znaczenie tego typu rejestrów będą w najbliższym czasie wyraźnie rosły, jednak równolegle powinna wzrastać świadomość uczestników obrotu gospodarczego o potrzebie przekazywania informacji gospodarczych do BIG.  Przypomnijmy: w przypadku konsumentów jest to zaległa płatność ponad 200,00 PLN , w przypadku przedsiębiorców ponad 500.00 PLN.
  Właściwe oddziaływanie na dłużnika, odpowiednio zastosowane metody perswazji, narzędzia windykacyjne, to wszystko wpływa na skuteczność windykacji. Można wyodrębnić kilka zasadniczych czynników wpływających na skuteczność windykacji, jednak najważniejszym z nich  jest czas, jaki upłynął pomiędzy datą płatności a rozpoczęciem działań windykacyjnych. Im czas ten jest krótszy, tym skuteczność windykacji większa. Hasło „skuteczna windykacja = szybka windykacja” powinno przyświecać komórkom odpowiedzialnym za działania windykacyjne w firmach.

 

Pan/Pani
Firma:
Imię:
Nazwisko:
Adres e-mail:
*
Współpracujemy z

Federation of Business Information Service

Monitor Urzędowy

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa