PolskiEnglish
Strona Główna |Impressum |Kariera tel.:(+48) 22 440 15 00
creditreform@creditreform.pl
Creditreform Polska Sp. z o.o.
Kontakt 08:00 - 16:00

22 440 15 00

creditreform@creditreform.pl

Chiny: szanse w cieniu kryzysu

Ostatnie dane z Chin wskazują na stygnięcie gospodarki Państwa Środka, kurczą się m.in. wolumeny wymiany handlowej Chin z zagranicą. Mimo że malejący import Chin to niepokojąca informacja dla świata, to polscy eksporterzy mogą interpretować ją na razie bez niepokoju.

chinese-jpgRelacje handlowe naszych firm z Chinami rozwijają się od lat. GUS podaje, że w 2014 r. polskie firmy wysłały do Chin towary o wartości 2,251 mld USD, co pozwoliło na wypracowanie 6,2 proc. wzrostu w porównaniu z rokiem 2013. Zdaniem Piotra Dylaka, dyrektora ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK. chińska gospodarka boryka się coraz mocniej z problemem malejących inwestycji  przy dynamicznie rosnącym PKB, które wspiera zakupy prywatne i tym samym wzmacnia w Chinach  popyt na towary konsumpcyjne. - "Chiński konsument ceni produkty z krajów europejskich, gdyż kojarzą mu się z najlepszą jakością i wysokimi standardami produkcji. Polskie firmy powinny śmiało z tego korzystać, bo póki co jesteśmy w tyle za innymi krajami Europy Środkowej - Słowacją, Czechami i Węgrami, które jak podaje Narodowe Biuro Statystyczne Chin w 2013 r. wysłały na chiński rynek więcej towarów niż Polska" - podkreśla Dylak.

Eksperci Banku Zachodniego WBK zwracają również uwagę, że presja czynników zewnętrznych, które oddziałują na polsko-chińską wymianę handlową może niedługo minąć, a polski eksport może zyskać lepszy klimat do rozwoju. Działania na rzecz zniesienia chińskiego zakazu wwozu polskiego mięsa (w związku z wykryciem wirusa ASF na terenie Polski) oraz dopuszczenia polskich jabłek oraz owoców mrożonych na chiński rynek prowadzi obecnie polskie Ministerstwo Rolnictwa. Do Chin chce także eksportować swoje wyroby coraz więcej firm drobiarskich. Ten kierunek może również obrać, szczególnie po zniesieniu kwot mlecznych w Unii Europejskiej, sektor mleczarski. Swój potencjał będą mogli rozwinąć także polscy producenci słodyczy. Zwiększony popyt konsumpcyjny w Chinach wykorzystać mogą również polscy eksporterzy mebli, aut i ich części oraz sprzętu elektronicznego. Co więcej, ekspansja polskich firm na rynek Państwa Środka jest wspierana przez specjalny program Go China oraz inicjatywy takie jak China Expo, Forum Gospodarcze Europa-Chiny czy misje handlowe, które pomagają w nawiązaniu relacji biznesowych oraz promocji polskich produktów.

W polsko-chińskiej wymianie handlowej pojawiły się także w ubiegłym roku nowe możliwości transportowe związane z uruchomieniem tzw. "nowego Jedwabnego Szlaku", czyli towarowego połączenia kolejowego łączącego wschodni kraniec Państwa Środka z Półwyspem Iberyjskim. Na trasie Yiwu-Madryt pociąg z towarami z Chin zatrzymuje się również w Polsce. Na razie stacja w Łodzi głównie przyjmuje chińskie towary i z Polski wagon wraca pusty. Nie musi tak być i trzeba mieć nadzieję, że polscy eksporterzy przełamią pierwsze lody i zdobędą się na wykorzystanie tego środka transportu, szczególnie, że stanowi on nową alternatywę dla dotychczasowych rozwiązań logistycznych.

 

Pan/Pani
Firma:
Imię:
Nazwisko:
Adres e-mail:
*
Współpracujemy z

Federation of Business Information Service

Monitor Urzędowy

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa