PolskiEnglish
Creditreform Polska w Google+
Strona Główna |Impressum |Kariera tel.:(+48) 22 440 15 00
creditreform@creditreform.pl
Creditreform Polska Sp. z o.o.
Kontakt 08:00 - 16:00

22 440 15 00

creditreform@creditreform.pl

Robimy się coraz głupsi

Wyniki testów ilorazu inteligencji (IQ) od kilku dziesięcioleci odnotowują spadek, który według badaczy nie ma podłoża genetycznego. Niepokojące badania na ten temat przeprowadzili właśnie naukowcy z University of Michigan

 

evolution111-jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Wnioski takie wysnuto na podstawie rejestru administracyjnego rodzin norweskich w przedziale ostatnich 30 lat – skupiając się na IQ męskich przedstawicieli. Dzięki temu można było porównać inteligencję braci urodzonych w przeciągu wielu lat – co wykluczyło wpływ genetyki na zmieniający się iloraz inteligencji. Naukowcy odkryli, że średnie IQ rosło o prawie 3 punkty procentowe w każdej dekadzie dla osób urodzonych w latach 1962-1975, ale później zaobserwowano stały spadek wśród osób urodzonych po roku 1975. Identyczne badania w Danii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Finlandii i Estonii wykazały bardzo podobne wyniki. – Ten spadek wynika z czynników środowiskowych – stwierdził Ole Rogeberg, współautor badania i starszy pracownik naukowy w Centrum Badań Ekonomicznych Ragnar Frisch w Norwegii.

 

– Upraszczając, to nie jest tak, że głupi ludzie mają więcej dzieci niż ludzie inteligentni. Różnice mają coś wspólnego z otoczeniem, bo zachodzą w obrębie tych samych rodzin – dodał Ole Rogeberg. W jego opinii, chodzić może o takie czynniki środowiskowe, jak  zmiany w systemie edukacji i środowisku medialnym, dieta, spadek czytelnictwa i internet.

 

Wcześniejszy stały wzrost wyników testów na inteligencję powodowany był tzw. "efektem Flynna". Jego nazwa pochodzi od Jamesa R. Flynna, który zrobił wiele, aby udokumentować i promować świadomość jego konsekwencji. Zjawisko to zakłada, że ​​wzrost ilorazu inteligencji jest wynikiem zmian genetycznych. Po prostu inteligentni ludzie łączą się w pary, więc rodzą się coraz inteligentniejsze dzieci. Okazuje się jednak, że efekt Flynna przestał działać, albo od początku był wyłącznie rodzajem myślenia życzeniowego.

 

Konieczne są dalsze badania, aby lepiej zrozumieć czynniki środowiskowe, które mogą przyczyniać się do spadku poziomu inteligencji. Jednak Robin Morris, profesor psychologii w Kings College w Londynie, sugeruje, że sposób, w jaki mierzymy inteligencję, musi się zmienić. - Moim zdaniem musimy dostrzec, że wraz z upływem czasu i narażeniem ludzi na różne doświadczenia intelektualne, takie jak zmiany w wykorzystaniu technologii, na przykład w mediach społecznościowych, zmienia się także sposób wyrażania inteligencji. Metody edukacyjne muszą dostosować się do takich zmian - powiedział Morris. Czy musimy zmienić naszą definicję inteligencji? A czy nasze media i systemy edukacji są odpowiednie dla współczesnych uczniów?

 

Pan/Pani
Firma:
Imię:
Nazwisko:
Adres e-mail:
*
Współpracujemy z

Federation of Business Information Service

Monitor Urzędowy