PolskiEnglish
Strona Główna |Impressum |Kariera tel.:(+48) 22 440 15 00
creditreform@creditreform.pl
Creditreform Polska Sp. z o.o.
Kontakt 08:00 - 16:00

22 440 15 00

creditreform@creditreform.pl

Czego Netflix może nas nauczyć o paradoksie wyboru?

Musimy wziąć odpowiedzialność za to, co wybieramy, zamiast po prostu obwiniać Hollywood za to, że produkuje coraz gorsze treści

pexels-photo-2726370-jpegDlaczego kiedyś było lepiej? Dotyczy to tak wielu dziedzin, ale naukowiec z Amsterdamu, Ryan Anderson postanowił przyjrzeć się… Netflixowi. Zauważył bowiem, że coraz trudniej znaleźć mu na platformie interesujące programy. Okazuje się, że jego wrażenia nie są odosobnione, co widać w średnim poziomie ocen. Kiedy Netflix uruchomił swój pierwszy program w 2013 roku, zaczął od prawdziwie mocnego uderzenia. Istniała wtedy tylko jedna opcja, ale był to dobry program z oceną 8. Teraz średni program osiąga 6,8 - być może jest więc wystarczająco dobry, aby oglądać jeśli przez przypadek go włączymy, ale na pewno nie warto go szukać, biorąc pod uwagę ilość wyjątkowych treści.

 

W swojej książce „The Paradox of Choice” psycholog Barry Schwartz zauważył, że wzrost liczby dostępnych opcji powoduje, że ludzie są nieszczęśliwi. To nieszczęście prawdopodobnie wynika z niefortunnej kombinacji czynników. Mamy większy wybór tego, co oglądamy. Im więcej opcji, tym trudniejsze są decyzje, a błędy są coraz bardziej prawdopodobne. Podejmowanie decyzji trwa dłużej. Jesteśmy więc nie tylko źli na siebie (lub na Netflix) za wybranie niewłaściwej opcji, ale także z powodu zmarnowanego na poszukiwanie czasu.

 

Rozmyślając o naszych błędach, wyobrażamy sobie idealną alternatywę, co zresztą  w psychologii nazywa się „myśleniem kontrfaktycznym”. Wyobrażamy sobie serial, który miał zasięg pierwszego sezonu Game of Thrones, dreszczyk emocji z House of Cards i dowcipy z Better Off Ted? Ten serial wcale nie istnieje, ale nasz mózg po prostu działa w ten sposób - budujemy wymarzoną alternatywę. Na szczęście sytuacja się poprawiła w 2019 r. Być może algorytmy Netflix działają, dostarczając nam treści lepiej dostosowane do naszych potrzeb. A może nauczyliśmy się wybierać programy dla siebie.

 

Oczywiście ten sposób myślenia dotyczy innych dziedzin. Czy wybrałeś właściwą pracę? Czy mieszkasz we właściwym mieście? Czy naprawdę powinieneś kupić rasowego czarnego mopsa, czy może inny pies bardziej odpowiada Twojemu stylowi życia? Czasami lepiej po prostu przyjąć pewne wybory jako właściwe.

Pan/Pani
Firma:
Imię:
Nazwisko:
Adres e-mail:
*
Współpracujemy z

Federation of Business Information Service

Monitor Urzędowy

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa