Strona Główna | | | Impressum | | | Kariera | tel.:(+48) 22 440 15 00 | creditreform@creditreform.pl |
Skutki pandemii koronawirusa w postaci zmiany zachowań konsumentów (m.in. zwiększenia wolumenu zakupów przez internet) mają jednak negatywny wpływ na poziom obrotów w galeriach. Według PRCH, od kwietnia 2022 r. wartość obrotów w galeriach była nominalnie o ok. 5% wyższa niż w tym samych miesiącach 2019 r., jednak realnie oznaczało to niższe obroty o ok. 17%. Wyraźną poprawę wyników przyniósł wg danych PRCH sierpień br., z nominalnie wyższymi obrotami o 20% w stosunku do sierpnia 2019 r.
Przyczyny niższych realnych obrotów
W ciągu ostatnich 2-3 lat znacząco wzrosła – zarówno wśród klientów, jak i inwestorów – popularność mniejszych obiektów handlowych: parków handlowych oraz lokalnych centrów typu convenience. Jak podkreślają analitycy BOŚ Banku powołując się na dane Colliers – w I poł. 2022 r. na rynek trafiło 108 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego 97 tys. mkw. zlokalizowane było w parkach handlowych. Z kolei dane JLL wskazują, że w tym samym czasie przybyło dodatkowo prawie 60 tys. mkw. powierzchni w obiektach typu convenience.
Na koniec czerwca 2022 r. udział powierzchni niewynajętej w centrach handlowych w 8 największych metropoliach wynosił 4,6% wobec 5,3% w tym samym okresie poprzedniego roku. Niski i zmniejszający się udział pustostanów to efekt powrotu klientów do galerii handlowych, niskiej podaży nowych obiektów oraz wprowadzania na rynek głównie małych obiektów oferujących najemcom lokale o mniejszej powierzchni.
Co dalej z odwiedzalnością galerii handlowych?
W scenariuszu bazowym analitycy BOŚ oczekują stabilizacji odwiedzalności galerii handlowych na bieżącym poziomie, tj. w okolicach wartości notowanych przed pandemią (tj. w 2019 r.). Jednak w ich ocenie, jeszcze w roku 2023 branżę czeka wiele wyzwań i ryzyk ograniczenia przestrzeni do zwiększania zyskowności sektora. Do najważniejszych przyczyn analitycy BOŚ zaliczyli:
pogorszenie koniunktury makroekonomicznej,
spadek dochodów realnych,
ograniczenie wydatków na usługi,
konkurencję ze strony małych obiektów (centra convenience, dyskonty),
postępujący rozwój e-handlu
Komunikat |
KLAUZULA INFORMACYJNA
W nawiązaniu do przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO) informujemy: 1. Administratorem / Podmiotem przetwarzającym Państwa dane osobowe jest Creditreform Polska Sp. z o.o. siedziba administratora: ul. Kossaka 17 01-576, Warszawa; 2. Przetwarzamy następujące dane: imiona i nazwiska, miejsca prowadzenia działalności gospodarczej i inne dane kontaktowe, dane dotyczących zdarzeń gospodarczych, kariery zawodowej. Nie przetwarzamy danych wrażliwych ani danych osób małoletnich. 3. Dane osobowe przetwarzane będą:
4. Podstawą przetwarzania jest:
5. Państwa dane osobowe będą przechowywane maksymalnie przez okres niezbędny dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów spółki lub ochrony Państwa danych osobowych. 6. Posiadacie Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz macie prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do cofnięcia zgody. 7. W przypadku naruszenia przepisów ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) macie Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego; 8. Nie podejmujemy decyzji opartych wyłącznie na zautomatyzowanym profilowaniu danych osobowych; 9. Posiadane dane osobowe zabezpieczamy przed niepowołanym dostępem osób trzecich. Dostęp do aplikacji zawierającej dane osobowe posiadają tylko uprawnione osoby i tylko w niezbędnym zakresie, zaś dostęp do systemów realizowany jest poprzez unikalny identyfikator i zabezpieczony jest hasłem dostępu. 10. W sprawach dotyczących przetwarzania Państwa danych osobowych można kontaktować się pisemnie na adres: ul. Kossaka 17 01-576, Warszawa lub na adres poczty elektronicznej: reklamacje@creditreform.pl |