PolskiEnglish
Strona Główna |Impressum |Kariera tel.:(+48) 22 440 15 00
creditreform@creditreform.pl
Creditreform Polska Sp. z o.o.
Kontakt 08:00 - 16:00

22 440 15 00

creditreform@creditreform.pl

Czy galerie handlowe w Polsce mają za sobą pandemię koronawirusa?

Jak podkreślają analitycy BOŚ Banku, galerie handlowe nie odczuwają już bezpośrednio kryzysu pandemicznego – tak przynajmniej wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych, które wskazują, że w I poł. 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych powróciła w okolice odwiedzalności z I poł. 2019 r., a więc sprzed pandemii.

Skutki pandemii koronawirusa w postaci zmiany zachowań konsumentów (m.in. zwiększenia wolumenu zakupów przez internet) mają jednak negatywny wpływ na poziom obrotów w galeriach. Według PRCH, od kwietnia 2022 r. wartość obrotów w galeriach była nominalnie o ok. 5% wyższa niż w tym samych miesiącach 2019 r., jednak realnie oznaczało to niższe obroty o ok. 17%. Wyraźną poprawę wyników przyniósł wg danych PRCH sierpień br., z nominalnie wyższymi obrotami o 20% w stosunku do sierpnia 2019 r.

Przyczyny niższych realnych obrotów

W ciągu ostatnich 2-3 lat znacząco wzrosła – zarówno wśród klientów, jak i inwestorów – popularność mniejszych obiektów handlowych: parków handlowych oraz lokalnych centrów typu convenience. Jak podkreślają analitycy BOŚ Banku powołując się na dane Colliers – w I poł. 2022 r. na rynek trafiło 108 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego 97 tys. mkw. zlokalizowane było w parkach handlowych. Z kolei dane JLL wskazują, że w tym samym czasie przybyło dodatkowo prawie 60 tys. mkw. powierzchni w obiektach typu convenience.

Na koniec czerwca 2022 r. udział powierzchni niewynajętej w centrach handlowych w 8 największych metropoliach wynosił 4,6% wobec 5,3% w tym samym okresie poprzedniego roku. Niski i zmniejszający się udział pustostanów to efekt powrotu klientów do galerii handlowych, niskiej podaży nowych obiektów oraz wprowadzania na rynek głównie małych obiektów oferujących najemcom lokale o mniejszej powierzchni.

Co dalej z odwiedzalnością galerii handlowych?

W scenariuszu bazowym analitycy BOŚ oczekują stabilizacji odwiedzalności galerii handlowych na bieżącym poziomie, tj. w okolicach wartości notowanych przed pandemią (tj. w 2019 r.). Jednak w ich ocenie, jeszcze w roku 2023 branżę czeka wiele wyzwań i ryzyk ograniczenia przestrzeni do zwiększania zyskowności sektora. Do najważniejszych przyczyn analitycy BOŚ zaliczyli:

  • pogorszenie koniunktury makroekonomicznej,

  • spadek dochodów realnych,

  • ograniczenie wydatków na usługi,

  • konkurencję ze strony małych obiektów (centra convenience, dyskonty),

  • postępujący rozwój e-handlu





 

Pan/Pani
Firma:
Imię:
Nazwisko:
Adres e-mail:
*
Współpracujemy z

Federation of Business Information Service

Monitor Urzędowy

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa