PolskiEnglish
Strona Główna |Impressum |Kariera tel.:(+48) 22 440 15 00
creditreform@creditreform.pl
Creditreform Polska Sp. z o.o.
Kontakt 08:00 - 16:00

22 440 15 00

creditreform@creditreform.pl

Wzrost niechęci do inwestowania w Niemczech

W niektórych sektorach gospodarki niemieckiej przeważają przedsiębiorstwa średniej wielkości. Budownictwo i niektóre usługi - zwłaszcza w obszarze konsumenckim - są zdeterminowane przez dużą liczbę małych i średnich firm, które pełnią istotną funkcję w swoim regionie.

Skutki obecnego kryzysu rozkładają się na konsumentów i producentów. Małe i średnie firmy są przy tym słyszane mniej wyraźnie i często czują się zaniedbywane lub nie brane pod uwagę w ocenie bieżącej sytuacji gospodarczej. Bieżąca analiza sytuacji ekonomicznej w małych i średnich firmach przygotowana przez Creditreform w Niemczech uwzględnia bieżące uwarunkowania działalności i obawy w sektorze MSP.

Niższa ocena perspektyw rozwojowych przedsiębiorstw z sektora MSP

Skłonność do inwestowania jest jedną z kluczowych miar wykorzystywanych do oceny perspektyw rozwojowych przedsiębiorstw. Każdy kto uważa, że ​​warto inwestować, ocenia tym samym pozytywnie perspektywy rozwoju swojego rynku pod kątem możliwości uplasowania na nim nowej produkcji. Z najnowszych badań Creditreform wynika, że jesienią 2022 r. skłonność do inwestowania przedsiębiorstw MSP w Niemczech uległa zmniejszeniu. Nieco ponad 46% badanych przedsiębiorstw zadeklarowało chęć poniesienia nowych wydatków inwestycyjnych. Warto wspomnieć, że wartość niższą od bieżącej, na poziomie 45,5%, odnotowano w roku 2020, zaś w ubiegłym roku gotowość do zwiększenia wydatków inwestycyjnych wyraziło 51,6% ankietowanych, co można także potraktować jako średnią z ostatnich dziesięciu lat.

Niepewność największym przeciwnikiem wzrostu skłonności do inwestycji

Na pytanie o przyczyny rosnącej niechęci do inwestowania (ankietowani mogli podać kilka odpowiedzi) przedstawiciele sektora MSP na pierwszym miejscu wskazali na niepewne perspektywy gospodarcze (45%), zaś na drugim miejscu wyrażali przekonanie, że zwiększanie wydatków inwestycyjnych nie ma uzasadnienia w obecnej sytuacji gospodarczej (41,9 %). Wspomniane przyczyny obniżenia skłonności do inwestowania wydają się być ze sobą powiązane, ponieważ rynek, który charakteryzuje się ograniczoną konsumpcją i wysoką inflacją, prawdopodobnie oferuje niewiele możliwości rozwojowych. W rzeczywistości inflacja znalazła się dopiero na trzecim miejscu jeśli chodzi o przyczyny niechęci do inwestowania – na tę przyczynę wskazało 30% firm. Pandemia koronawirusa jest wciąż istotną przyczyną obniżającą skłonność do inwestycji, 16,9% ankietowanych stwierdziło, że stanowi to dla nich barierę. Pewnym zaskoczeniem jest, że tylko 14,5% MŚP wskazało wojnę w Ukrainie jako przyczynę pogorszenia nastrojów, zaś 16,1% respondentów stwierdziło, że przyczyną niechęci do inwestowania są ograniczone zasoby finansowe lub ich brak.

Obawy o nasilanie się zjawiska inflacji zmniejszają skłonność do inwestowania

Ponad połowa badanych firm (50,8 proc.) obawia się, że inflacja będzie miała dalszy negatywny wpływ na stabilność finansową i trwałość przyjętego modelu biznesowego. Ponad 10-procentowa inflacja, jaką odnotowano w październiku, staje się powszechnym problemem, który uderza w wielkość produkcji, a przez to także w jej rentowność (mniejsza liczba produkcji wiąże się ze wzrostem jednostkowego kosztu stałego i przyczynia się do obniżenia rentowności sprzedaży). Z badań wynika, że firmy, które obawiają się o kontynuację swojego modelu biznesowego, nie wykazują na ogół skłonności do inwestycji i wzrostu zatrudnienia. Do pośrednich skutków skutków inflacji należy zmniejszenie bazy kapitałowej przedsiębiorstw, wzrost kosztów obsługi długu oraz utrudniony dostęp do finansowania zewnętrznego (banki stały się bardziej ostrożne w udzielaniu pożyczek). Coraz bardziej istotna staje się zatem rola polityki gospodarczej wdrażanej na poziomie krajowym i unijnym, która powinna mieć na celu zahamowanie inflacji, a następnie stopniowe obniżanie stóp procentowych, ponownie zwiększając skłonność do inwestycji.

 

Pan/Pani
Firma:
Imię:
Nazwisko:
Adres e-mail:
*
Współpracujemy z

Federation of Business Information Service

Monitor Urzędowy

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa