Strona Główna | | | Impressum | | | Kariera | tel.:(+48) 22 440 15 00 | creditreform@creditreform.pl |
Niemcy zatrzymane na autostradzie?
Niemcy często nazywane są „krajem samochodów”. W rzeczywistości od połowy lat 90 znaczenie przemysłu motoryzacyjnego stale rosło. W latach 1997–2016 ich udział w całkowitym produkcie krajowym brutto wzrósł z 2,9 do 4,7 proc. Ale teraz również w tej branży słychać wołanie o pomoc państwa. W rzeczywistości odbyły się już rozmowy z rządem federalnym, ale wsparcie raczej nie zostanie przyznane, biorąc pod uwagę trudną sytuację w rządzącej koalicji. Nawet jeśli w tym roku nastąpił krótkotrwały wzrost sprzedaży, to nadal dominują oznaki kryzysu: jak pokazuje badanie Niemieckiego Instytutu Ekonomicznego, w latach 2000–2017 nastąpił wzrost produkcji, co niestety zmieniło się począwszy do roku 2018. W roku 2023 całkowita produkcja samochodów osobowych w Niemczech kształtowała się mniej więcej na poziomie z 1985 r., a eksport na poziomie z 1998 r.
Często mówi się, że niemieccy producenci samochodów zbyt późno rozpoczęli przechodzenie na elektromobilność. Należy jednak zaznaczyć, że w tym wschodzącym segmencie Niemcy są liderem tuż po Chinach, a przed USA. Ale nie jest to jedyny segment przyszłości, ponieważ obecna jest także technologia napędu wodorowego i jazda autonomiczna. Wszystkie te obszary wymagają znacznych nakładów inwestycyjnych. Do niedawna niemiecki przemysł samochodowy dobrze utrzymywał się z wpływów z segmentu premium, ale także z międzynarodowej produkcji, a przede wszystkim międzynarodowej sprzedaży. VW, BMW i Mercedes nieźle zarobiły na swoich markach jako symbolach statusu i prawdopodobnie za bardzo spoczęły na laurach. Koszty zatrudnienia są obecnie zbyt wysokie, nie tylko zresztą w VW. Fabryki wykorzystywały tylko około dwie trzecie mocy produkcyjnych, przy czym zatrudniały większą liczbę pracowników. Takiej nieproduktywności nie da się niestety utrzymać w dłuższej perspektywie. Z biznesowego punktu widzenia redukcje siły roboczej, które grożą firmie VW, są nieuniknione. Okazuje się, że dostawcy są także zagrożeni - firma ZF planuje zwolnić ok. 14 tys. pracowników.
Chiny wspinają się na szczyt
Azja, a zwłaszcza Chiny, odgrywają szczególną rolę w obecnej sytuacji kryzysowej obserwowanej na niemieckim rynku. Już w 2018 roku Chiny zastąpiły Niemcy jako miejsce produkcji niemieckich pojazdów. Produkcja w Chinach jest tańsza ze względu na znacznie niższe koszty pracy. O ogromnym przyspieszeniu, jakie przeszła produkcja samochodów w Chinach, świadczy fakt, że w 2000 roku wyprodukowano tam zaledwie około dwóch milionów pojazdów, zaś w 2023 roku było ich już trzydzieści milionów. Sytuacja staje się obecnie jeszcze bardziej niekorzystna dla niemieckich producentów ze względu na wprowadzone bariery celne. Europa chce chronić się przed subsydiowanymi przez państwo chińskimi samochodami, na co Chiny odpowiedziały podwyższoną opłatą celną.
Komunikat |
KLAUZULA INFORMACYJNA
W nawiązaniu do przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO) informujemy: 1. Administratorem / Podmiotem przetwarzającym Państwa dane osobowe jest Creditreform Polska Sp. z o.o. siedziba administratora: ul. Kossaka 17 01-576, Warszawa; 2. Przetwarzamy następujące dane: imiona i nazwiska, miejsca prowadzenia działalności gospodarczej i inne dane kontaktowe, dane dotyczących zdarzeń gospodarczych, kariery zawodowej. Nie przetwarzamy danych wrażliwych ani danych osób małoletnich. 3. Dane osobowe przetwarzane będą:
4. Podstawą przetwarzania jest:
5. Państwa dane osobowe będą przechowywane maksymalnie przez okres niezbędny dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów spółki lub ochrony Państwa danych osobowych. 6. Posiadacie Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz macie prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do cofnięcia zgody. 7. W przypadku naruszenia przepisów ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) macie Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego; 8. Nie podejmujemy decyzji opartych wyłącznie na zautomatyzowanym profilowaniu danych osobowych; 9. Posiadane dane osobowe zabezpieczamy przed niepowołanym dostępem osób trzecich. Dostęp do aplikacji zawierającej dane osobowe posiadają tylko uprawnione osoby i tylko w niezbędnym zakresie, zaś dostęp do systemów realizowany jest poprzez unikalny identyfikator i zabezpieczony jest hasłem dostępu. 10. W sprawach dotyczących przetwarzania Państwa danych osobowych można kontaktować się pisemnie na adres: ul. Kossaka 17 01-576, Warszawa lub na adres poczty elektronicznej: reklamacje@creditreform.pl |